Bewuste Visweek = van 26 september t/m 2 oktober

Brussel, 22 september 2016 – Van 26 september tot 2 oktober organiseert WWF samen met de keurmerken MSC (duurzame wilde visvangst) en ASC (verantwoorde viskweek) voor de derde keer de Bewuste Visweek. Nieuw onafhankelijk marktonderzoek in 21 landen heeft aangetoond dat duurzaamheid een belangrijke drijfveer is bij de aankoop van vis-, schaal- en schelpdierproducten. Over het algemeen scoort duurzaamheid hoger dan prijs en merk bij de aankoop van vis. Bijna driekwart (72%) van de visconsumenten is het erover eens dat consumenten alleen vis uit duurzame bronnen zouden moeten eten, om de oceanen te redden. In België zegt 65% van de visconsumenten dat men bereid zou moeten zijn om over te stappen naar een andere vissoort als die duurzamer is. Die vraag van de consument is goed opgepikt door de retail sector, die massaal deelneemt aan de campagne.

Brussel, 22 september 2016 – Van 26 september tot 2 oktober organiseert WWF samen met de keurmerken MSC (duurzame wilde visvangst) en ASC (verantwoorde viskweek) voor de derde keer de Bewuste Visweek. Nieuw onafhankelijk marktonderzoek in 21 landen heeft aangetoond dat duurzaamheid een belangrijke drijfveer is bij de aankoop van vis-, schaal- en schelpdierproducten. Over het algemeen scoort duurzaamheid hoger dan prijs en merk bij de aankoop van vis. Bijna driekwart (72%) van de visconsumenten is het erover eens dat consumenten alleen vis uit duurzame bronnen zouden moeten eten, om de oceanen te redden. In België zegt 65% van de visconsumenten dat men bereid zou moeten zijn om over te stappen naar een andere vissoort als die duurzamer is. Die vraag van de consument is goed opgepikt door de retail sector, die massaal deelneemt aan de campagne.

 

Met de Bewuste Visweek willen WWF, MSC en ASC enerzijds de noodzaak van een duurzame visserij en verantwoorde viskweek benadrukken. Het is cruciaal dat we kiezen voor vis, schaal- en schelpdieren die duurzaam gevist of verantwoord gekweekt worden als we in de toekomst nog vis, schaal- en schelpdieren willen eten. Wereldwijd staat nu het overgrote deel van de gemonitorde visbestanden onder grote druk. Volgens het FAO (2016)[1] wordt 31,4% van ’s werelds commerciële visbestanden overbevist, 58,1% wordt volledig benut en slechts 10,5% wordt onderbevist. Visserij heeft niet alleen gevolgen voor de visbestanden waarop wordt gevist maar ook voor het daarmee samenhangende leven in de zee. Wanneer viskweek niet goed beheerd wordt, kan het eveneens een reeks van negatieve effecten hebben, zoals waterverontreiniging en verstoring van de lokale ecosystemen en levensgemeenschappen. Het stimuleren van een duurzame visserij en een verantwoorde viskweek is dus van groot belang voor een gezonde zee. Het gaat daarbij om het bewerkstelligen van een beter beheer van onze oceanen en het tegengaan van overbevissing, schadelijke interactie met habitats, bijvangst van soorten en slechte arbeidsomstandigheden.

Anderzijds geven we de consument een instrument in handen om een bijdrage te leveren, namelijk MSC en ASC gelabelde producten, uit aantoonbaar duurzame visvangst en verantwoorde viskweek. Wanneer geen gelabelde producten beschikbaar zijn kan de consument terecht bij de Viswijzer van WWF (downloadbaar op onze campagne website (www.bewustevisweek.be) en ook gratis beschikbaar als app voor Apple en Android). De Viswijzer helpt de consument om de juiste keuze te maken. Door een bewuste keuze draagt de consument bij aan een gezonde zee met voldoende vis, schaal- en schelpdieren waar kwetsbare kust- en zeegebieden worden ontzien.

 

Kiezen voor blauw of groen is wat visliefhebbers doen.

Twee op de drie (66% in België) visconsumenten is het erover eens dat consumenten alleen vis uit duurzame bronnen zouden moeten eten, om de oceanen te redden. 54% van de visconsumenten is zelfs bereid om meer te betalen voor een gecertificeerd duurzaam visproduct. Ook geeft 62% aan dat een keurmerk op een product meer vertrouwen geeft waar het vandaan komt.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van MSC door onafhankelijk onderzoeksbureau GlobeScan. Meer dan 16.000 visconsumenten in 21 landen namen deel aan het onderzoek. In elk land is daarmee een statistisch representatieve steekproef verzekerd. De verkoopcijfers zijn afkomstig uit IRI data[2]. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat visconsumptie in Franstalig België hoger is dan de rest, 90 – 95% in de verschillende provincies ten opzichte van 83% in heel België.

Vandaag zijn er 1000 MSC-gelabelde producten en 500 ASC-gelabelde producten op de Belgische markt. In 2013 en 2015 waren er dat nog maar respectievelijk 688 en 900 (MSC) en 45 en 350 (ASC).

 

Deelnemende supermarkten en andere organisaties

In België nemen 9 grote supermarkten actief deel aan de Bewuste Visweek, namelijk Albert Heijn, Aldi, Carrefour Hypermarkten, Carrefour Market, Colruyt, Delhaize, Lidl, Okay en Spar. Naast de supermarkten doen ook diverse voedingsbedrijven en fastfoodketen McDonald’s mee aan het initiatief. De grote aandacht van de Belgische retailsector toont dat de markt klaar is voor de omschakeling naar duurzaam en verantwoorde vis, schaal- en schelpdieren en dat de consument hier steeds meer naar vraagt. Deze campagne wil die omschakeling aanmoedigen en daarmee de verduurzaming van gevangen en gekweekte vis, schaal- en schelpdieren een flinke duw in de rug geven. De Bewuste Visweek vindt plaats van 26 september t/m 2 oktober.

 

Seafood Challenge

Op een frisse zomerochtend monsterden twee jonge beloftevolle topchefs aan op het schip van Marinus Padmos in het Nederlandse Bruynisse in Zeeland. Matthias Speybrouck (Va et Vient in Kortrijk, daarvoor o.m. gewerkt bij Piet Huysentruyt, Kobe Desramaults en Sergio Herman) en Syrco Bakker (Pure C in Cadzand, Nederland, auteur van het boek Pure C) kennen elkaar via de grote Sergio Herman, in wiens voetsporen ze beide hun eerste sporen verdienden. Hun uitdaging: de bemanning voor zich winnen met culinaire hoogstandjes op basis van verse MSC en ASC vis, schaal- en schelpdieren.

Kapitein Marinus is zelf een MSC gecertificeerde mosselvisser, het lag dus voor de hand dat ze in de namiddag, wanneer het mosselperceel geoogst werd, ook met de Zeelandse trots aan de slag gingen. In twee cook-offs werden de kapitein en zijn bemanning verwend met gerechten van topniveau. Van de dag werden een reeks filmpjes gemaakt die worden gebruikt tijdens de Bewuste Visweek. In bijlage vindt u de links naar alle videoclips.

 

Bewuste Visweek buzz onder Belgische foodbloggers

De videoclips van de Seafood Challenge worden vandaag al gretig opgepikt door de wereld van de foodbloggers. Zij kregen in première de videoclips te zien tijdens twee exclusieve voorstellingen terwijl ze verwend werden door de topchefs van de Seafood Challenge met lekkere gerechten met ASC en MSC gecertificeerde vis, schaal- en schelpdieren.

 

LunchandLearn

Ook voor u en ik is er een aanbod ontwikkeld. Wie zelf aan de slag wil met ASC en MSC gecertificeerde vis, schaal- en schelpdieren kan dat eenvoudig met een ‘Lunchandlearn’ instructievideo. Kijk hoe je een gemakkelijk avondmaal bereidt met ASC gecertificeerde garnalen en MSC gecertificeerde schol.

 

Audiovisueel materiaal en meer informatie:

  • Meer weten over de Bewuste Visweek? In bijlage de voornaamste boodschappen van de campagne op een rijtje
  • In hetzelfde document, links naar videoclips en foto’s van de Seafood Challenge, en videoclips van gerechten die de chefs gemaakt hebben, samen met een korte biografie en foto’s van hen in actie
  • Informatie over het onderzoek naar wereldwijde drijfveren bij aankoop van vis, schaal- en schelpdieren: Nieuwsbericht Globescan onderzoek van MSC:

https://www.msc.org/nieuws/nieuws/visconsument-vindt-duurzaamheid-belangrijker-dan-prijs-en-merk

  • Nieuwsbericht IRI onderzoek van ASC en MSC:

https://www.msc.org/nieuws/nieuws/gecertificeerde-visconsumptie-in-opmars

  • Infografiek met de voornaamste conclusies van het IRI onderzoek
  • Interviews met experten van WWF, MSC en ASC over het waarom van de campagne, wat duurzame visserij en verantwoorde viskweek precies betekent enz. zijn mogelijk op aanvraag

 

[1] FAO 2016 studie – The State of World Fisheries and Aquaculture (http://www.fao.org/3/a-i5555e.pdf)

[2] De omzetcijfers zijn ‘aan de kassa cijfers’ van marktonderzoeksbureau IRI met daarin omzetgegevens van alle supermarkten behalve LIDL en Aldi. Gekozen is om deze monitor te beperken tot de inventarisatie van de voor de consument zichtbare onafhankelijke keurmerken, waaronder MSC, ASC, EKO-keurmerk, Biologisch, Beter Leven, Fair Trade/Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance, Milieukeur, Label Rouge en Vrije Uitloop.

 

Published with Prezly